Czym jest Executive Search w agencji rekrutacyjnej Antal?

Antal to agencja rekrutacyjna obecna na rynku od 1996 roku. Firma stawia na branżowe ukierunkowanie swoich konsultantów oraz nowoczesne metody pozyskiwania pracowników, łącząc tradycyjną rekrutację z headhuntingiem. Sprawdziliśmy, w jaki sposób specjaliści Antal zdobywają dla swoich klientów kandydatów na stanowiska średniej i wyższej kadry zarządzającej. Przedstawiamy tajniki metody Executive Search.

Na czym polega Executive Search?

Executive Search to jedna z niestandardowych metod rekrutacji. Polega na pozyskiwaniu kandydatów na stanowiska specjalistyczne i kierownicze. W agencji Antal proces ten jest prowadzony przez wyższą kadrę zarządzającą. W skład zespołów rekrutacyjnych wchodzą osoby posiadające minimum 10-letnie doświadczenie w pozyskiwaniu pracowników wyższego szczebla. Dlaczego to takie istotne? Osoby te posiadają bowiem dojrzałość biznesową, która umożliwia im prowadzenie skutecznych rozmów i negocjacji biznesowych z kandydatami.

Rekrutacja za pomocą metody Executive Search przebiega nieco inaczej niż tradycyjna. Przede wszystkim wymagana jest dyskrecja. Wszystkie działania związane z pozyskaniem kandydata są przeprowadzane w sposób poufny. Rekruter dociera do osoby, którą pragnie „złowić”, i oferuje jej indywidualne warunki zatrudnienia. Rozmowy na najwyższym szczeblu toczą się za zamkniętymi drzwiami. Pozwala to uniknąć spekulacji na temat kondycji firmy, które mogą nadszarpnąć wizerunek organizacji, a nawet wpłynąć na jej wyniki finansowe.

Z jakich elementów składa się proces rekrutacji za pomocą metody Executive Search?

Osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie dla klientów na średnie i wyższe stanowiska w kadrze zarządzającej w agencji Antal przeprowadzają wywiady kompetencyjne, badają motywacje do zmiany i stosują techniki diagnostyczne Assessment oraz Development Center. To nie wszystko. Sprawdzają także aktualne pakiety finansowe oraz pozafinansowe kandydatów i przygotowują referencje 360 stopni (zbieranie referencji dotyczy wyłącznie kandydatów, którzy docierają do ostatniego etapu rekrutacji). Choć wszystkie zadania dotyczące poznania kompetencji kandydatów spoczywają na barkach pracowników agencji, to klient, czyli osoba zlecająca przeprowadzenie rekrutacji, jest zaangażowany w cały proces. Częścią procesu Executive Search są konsultacje z kadrą zarządzającą.

Czy warto zainwestować w niestandardowe metody rekrutacji?

Każda nieudana rekrutacja to dodatkowy koszt dla pracodawcy. Konieczność ponownego zaangażowania specjalistów ds. rekrutacji, a także onboardingu pracownika to spore obciążenie dla budżetu. Duża rotacja ma także negatywny wpływ na wizerunek organizacji, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. W przypadku stanowisk wyższego szczebla w grę wchodzi także dodatkowe ryzyko – ciągłe zmiany mogą negatywnie odbić się na wynikach finansowych.

Dlatego w przypadku rekrutacji kadry zarządzającej warto pomyśleć o niestandardowych metodach rekrutacji, które pozwolą ograniczyć ryzyko wyboru nieodpowiedniej osoby do minimum. Czy to inwestycja, która się opłaca? Oczywiście wiele zależy od branży klienta, rodzaju stanowiska i profilu kompetencyjnego poszukiwanego pracownika. Executive Search to metoda, z której najczęściej korzystają średnie i duże przedsiębiorstwa o rozbudowane strukturze. Dodatkowa weryfikacja kandydatów jest niezbędna wszędzie, gdzie w grę wchodzi duża odpowiedzialność – nie tylko finansowa, ale także wizerunkowa.